Jumaat, 9 Mei 2014

Taman Comel Depan Rumah...

Assalamualaikum dan salam Jumaat semua...
hehehe..
berjumpa kembali...
Cerita pasal taman rumah...
aku tau majoriti semua orang impikan sebuah taman mini comel yang cantik...
segar dengan bunga-bungaan dan tumbuh-tumbuhan kegemaran..
macam aku jugak..
itu sudah semestinya menjadi impian aku..
tapi macam orang selalu kata ukur baju di badan sendiri...
duit pun banyak dah pakai..
pokok2 sekarang ni pun bukan main mahal lagik harganye
ditambah lagik dengan pasu2 yang unik..
.bertambah geramnyer aku...
x sabar nak deko cantik2 taman comel aku ni..impian tetap akan menjadi impian..
buat masa ni guna ape yang ada..gunakan kreativiti yang ada...ikut kesesuaian budget kewangan..
janji ada taman...dapat sejukkan mata..
rumah pun sejuk dan segar...
nyaman sangat ditambah lagik dengan kumbang2 yang berterbangan
walaupun hanya menanam pokok hijau..adele sesikit pokok yang berbunga...

Nie adalah keadaan asal masa aku beli rumah dulu..tiada sebarang tanaman hanya sebatang pokok kunyit..bersangka baik..mungkin tuan rumah dulu terlalu sibuk...
tapi bagi aku walau sesibuk mana pun aku tetap nak cantik dan kemaskan bahagian hadapan rumah..
yelah, itulah adalah tempat yang pertama sekali orang tengok bila lalu atau datang ke rumah kita..
betul tak...
kalau boleh biar sentiasa kemas, bersih dan nampak semangat jer rumah kita tue..hihihihi

 Lepas tu..sikit2 aku usahakan untuk tanam pokok2 comel.
.tambah tanah..gembur2kan tanah...
pokok2 ni kawan aku yang bagi..
dia yang banyak bagi aku pokok bunga sebab dia pun penggemar bunga...
rumah dia boleh dijadikan contoh tau..
usaha sendiri buat gitteww...
hehehe..
ada jugak yang aku beli dan ada jugak bapa angkat aku yang bagi..
Pokok kunyit tu aku alihkan..
sayang nak buang..boleh berjasa tu..

Selepas beberapa bulan..nilah hasilnya...
sejuk sikit aku tengok..syukur gak sebab hidup aku tanam..
kikiki


Sehingga kini..
pokok dah makin gemuk..
macam tuan dia jugak..
kikiki..
geram sangat tengok..dah banyak dah aku bagi pada orang..
jangan risau..
sape mintak mesti aku bagi..kekadang orang x mintak aku plak yang offer..
yelah sebab senang sangat nak gemuknyer..
terlebih2 longkang gitteww..
tu yang aku beli penutup longkang tu...
mahal ko..
bagi aku lahhh..weihihii..rm7.90 satu..
aku beli 10 masa tu..
tu pun x cukup lagik..
nantila terlebih duit baru beli...
setiap hari balik keje mesti senyum jerr tengok pokok..
cuma bila kalau aku g kursus pesan kat encik suami suruh jirus dia x buat memang aku hot le...
pokok layu jer semua..

Ni pokok2 yang aku sesikit tambah..
guna pasu murah jerr...
majoriti pokok ni kawan yang bagi dan ada yang aku ambil dari rumah mak..

Ni pulak kawasan hadapan rumah..
seberang jalan..
aku tanam pokok mangga Melaka delight, pokok mulberi dan juga durian belanda..
aku beli dari kawan opis aku..
murah2 jerk
Seronok sangat sekarang..
balik kerja terus tengok pokok..sabtu ahad kemas2 pokok..
dapat exercise..encik suami yang tolong tanamkan.
.nasib dia pun suka gak dengan pokok..x sabar nak tunggu pokok ni besar...weiiii


Korang nampak tak pokok serai 3 rumpun tu..
hehehe..
tu kawan aku Zaki yang bagi..
dia kata pokok ni melapuk tanah..aku cuba tanam..
mana tau hidup..
tapi jiran aku cakap rapat sangat..
xpe dah hidup sikit nanti aku alihkan...
pokok kunyit pun kalau korang perasan aku dah alihkan...
aku nak tanam lagik pokok halia..
daun bawang, daun sup, daun kesum dan macam2lah kat situ...
kasi rimbun..


 Ni pokok cili api..
jiran yang bagi siap pasu dan tanah lagik tu..
gembira sebab diaorang sporting dan memang suka menanam pun..
tu yang aku lagik semangat tu...
kekadang tu sesama kemas taman memasing..


 Ni pokok ong namanya atau pun pokok duit2..
En Ramlan yang bagi..dia bagi 2 pasu..
kecik jer masa tu..aku alihkan dalam pasu besar..
gemukkan..ada 2 pasu pokok ni...
orang cakap kalau pokok ni makin merimbun maknanya makin bertambahlah rezki kita..
syirik kalau kita  percaya..
yang penting usaha..insya Allah bertambah2 la rezkinyerrr...


Ni pun En Ramlan yang bagi suka tengok..
x sabar nak tunggu dia menjalar..
tapi En Ramlan soh aku letak kayu barulah cantik nanti..hehehe..
tq..nanti saya cari kayu..waaaaahahaha...


 Ni aku amik kat rumah jiran aku...
dia baru meninggal dunia..
anak2 pun x jaga pokok ni..
jadi biar aku ambil dan jaga..
moga dipermudahkan segala urusan aku..
aku minta izin dulu tau kat anak dia nak ambil pokok ni..
pokok ni namanya Mahkota Dewa...
harap2 dia dapat hidup subur...
Tanam depan rumah jerk..
pokok ni aku rasa x besar mana pun..xdelah sampai menutup rumah..
hihihi


Ni pulak pokok tembaga suasa..
aku yang minta En Ramlan..
dia bagi banyak..ada lagi yang aku tanam dalam pasu...
selain cantik merimbun dia boleh digunakan untuk membalut kaki atau tangan yang bengkak...


Sebenarnye..
2 hari yang lepas masa anak aku demam...
aku cuti..aku boring..
jadi aku cabut semua pokok yang dah gemuk tu aku tanam semula..
takut bila besar sangat nampak x cantik..
aku tanam semula..nak menantikan raya...
dia dah besar pun..hihihi..tengok..
nampak x comel dah kan..
nampak layu jerk lagik...
waaaaaaaaaaaaaaa


Memang rezki x dijangka..
jiran tahu aku suka menanam...
lepas mengemas..jiran sebelah offer pokok burung dia 2 pasu besar..
dia nak tanam pokok lain..
pokok burung ni ada 2 jenis..aku pun teruja..
cakap dengan suami..
pujuk punya pujuk soh dia belanja pasu..hehehe..
dia kata ok..
terus ajak g beli..
haritu gak aku alihkan dan pecahkan sampai dapat 5 pasu..
encik suami tolong sekali..
seronok buat kerja sama2....
nilah hasilnyer..
jadi saya dah x perlukan budget untuk beli bunga letak kat ruang ni..
memang hajat nak letak pokok kat bahagian ni sebelum raya..
alhamdulillah..
Allah permudahkan segalanya...
ceria sikit walaupun belum sempat nak letak pagar kecik2.
hihihi

Tengok pokok burung nie..
dah keluar bunga bentuk burung..
siap ada buah bulat2 lagik..
jiran aku cakap itulah benih dia..
dah kering petik pastu semaikan..
kalau jenis yang daun halus tu semai guna batang jer..
pokok ni kalau tumbuh sebatang tegak jerk..
jiran aku selalu potong2 kan tu yang bercabang2...

Ok..ni jelah yang nak cerita pasal taman comel aku..
x berapa nak comel pun...
tapi aku suka...
ni yang membuatkan aku xnak tinggalkan rumah aku lelame..
risau pokok mati..
weihihiiiii...
nanti kalau ada cerita baru pasal taman ni aku updated lewwww...
Ok bye...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam. maaf klu mengganggu. saya terbaca blok puan dan saya dapati puan ada menanam pokok yang dipanggil " pokok ong " atau org cakap pokok yg membawa tuah. sebenarnya saya ada menanam pokok tersebut dulu tp saya dah buang sebab saya diberitahu yang pokok tersebut beracun dan boleh menyebabkan penyakit kanser kalu ditanam dirumah.
cuba puan google atau bertanya pada kawan2 puan tentang pokok ini.
saya hanya ingin membantu dan yang lain-lainnya terpulanglah kpd puan.
terima kasih krana sudi membaca.
wassalam.

Anne Qistina berkata...

Salam puan...puan beli kt mana ye penutuplongkang tu?saya pn tgh mencari penutup longkang ni...