Isnin, 5 Mei 2014

Susun Atur Ruang Dapur..

Selamat petang semua..hehehe dah lama gak x updated blog..rindu rasanya nak kongsi idea dengan korang..selama ni asyik blogworking ajer..tp banyak gak idea2 yang aku dapat cilok tok cantikkan rumah aku yang sederhana nie..hehehe..thanks korang semua sebab sudi kongsikan idea..
Nie aku nak share dengan korang susun atur ruang dapur aku..tiada sebarang renovation dilakukan..hanya susun dan tambah perabut sikit2 jer..ruang agak sempit..majoriti jiran2 aku semuanyer extend dapur diaorang..oleh kerana tabung ayam kitaorang x penuh lagik maka x tertunailah impian ittewww..huhuhu sadisss..redha dan bersyukur dengan ape yang aderr...betul tak..
Inilah dia ruang dapur aku yang sederhana tu..comel kannn...simple jerk..bolehlah untuk kegunaan aku sorang..orang lain jangan kacau kalau aku tengah masak..kang tersondol.sondol lerr plak..
 Ni pandangan dari tandas..perabot sebelah peti sejuk tu mak angkat aku yang bagi..sebelah bahagian aku tolakkan ke bawah table top tu...sebab sempit kan..siap ada frame bunga lagik..bungakan wajib..muehehehe
 sinki ni pun encik suami pasang sendiri..tuan rumah dulu tue dah ambil sinki asal..katanyer dia punyer..hampeh..beli rumah memang dapat free ape sinki..puihhh
 Ni plak pandangn dari ruang makan aku..aku sakit mata sebenarnyer tengok bawah sinki dengan bahagian tong gas tu..nampak cam bersepah ajer..tak pelah..redhaaa
 Ni plak ruang atas sinki...letak pinggan yang guna harian jerk...sebab 4 orang..maka ade 4 pinggan laaa..yang pinggan plastik tu untuk Fariezal makan biskut atau jajan..wajib guna pinggan supaya tak berterabur atas lantai..kikiki..kejam tak aku..Yang ada tuala 2 helai tu sebenarnyer tingkap tu dah pecah..tuan rumah lama letak kawat jer..aku x berkenan..jadi tutup jer cantik2 dengan tuala..kelasss giteeww..
 sebenarnyer aku nak kongsi jugak label yang aku buat nie..aku guna cara fizah-susunatursioca..gunakan label lilin..memang menjadi dan cantik sangat sebab bila letak lilin dia nampak lagik berkilat...hehehe..tq fizah atas idea tersebut..comel kannn
Set sudip stainless steel ni adik aku yang bagi masa dia g Langkawi..kira souvenir lerr..tapi aku yang mintak sebenarnyer..kikiki
 Nie pun aku letak..tapi botol aku tu x letak kot label sebab cam x matching jer dengan warna pink..yang 2 botol kecik tu x tampal lagik sebab dah salah saiz..kene buat lain la..nanti boleh aku kongsi camne buat label nie eah...
 Ni gambaran dekat..sweet sangat..bagi aku lah..kalu korang rasa menyemak...korang xyah ikut cara aku nie...
 Ni pulak fridgemagnet aku...hehehe..
  Alas yang warna pink nie aku beli kat Mr D.I.Y. jer..rm1.80 kot kalau x salah ler..murah jerr..mak angkat aku berkenan sangat..sebab senang nak basuh dan menarik..tapi aritu masa aku g carik dah xde pulak..erm..xde rezeki lah namanyer tue..
Okey nie jelah yang dapat aku kongsikan tentang susun atur ruang dapur aku yang comel nie..hehehe..nanti ada perubahan aku updated hokey..bye

19 ulasan:

Unknown berkata...

salam..boley x ajar cmna nk salut label tu gune lilin

SUHAILAH RAMLI berkata...

insya Allah..akan saya kongsikan nanti yea Nur Syakinah..

Rabiatul Adawiyah berkata...

Maaf tumpang tanye..Rak bawah sinki tu beli mane ye?Berapa RM? ;)

SUHAILAH RAMLI berkata...

Rabiatul Adawiyah..rak bawah sinki yang hitam ker..tu rak biasa sama dengan yang bawah table top tu..saya cabut bhgn atas..RM19.90 JUSCO..
kalau yang steel sambung dengan sinki tu beli kedai hardware jer...x sampai RM40 kot suami saya beli..beli dengan sinki sekali dalam RM60 jer..

Rabiatul Adawiyah berkata...

sy mksudkn steel smbung dgn sinki. :D kedai hardware kat mane ye?sy cr d bebrapa kedai xde dah katenye :(

Rabiatul Adawiyah berkata...

Anyway dapur awak sgt kemas ;)

SUHAILAH RAMLI berkata...

Rabiatul Adawiyah..saya ni beli kat Melaka..beli kat kedai ada jual sinki..biasanya mmg ada jual sekali..hehehe..tq tau..tapi saya dah buat skirting tok tutup bawah sinki ni..jahit sendiri..lum share gambar lagik..

Kalau awak tinggal kat Melaka..saya beli kat area Tanjung Kling..dekat jer dengan rumah saya..sinki pun jadi kukuh tau..

Rabiatul Adawiyah berkata...

oh kat melaka..bile2 sy turun melaka insha ALLAH boleh singgah :D sy duk shah alam. Thanks ye sue sudi bkongsi ;)

SUHAILAH RAMLI berkata...

Rabiatul Adawiyah..laaa boleh sangat..
kalau nak soh saya belikan pastu awak amik kat rumah saya pun boleeeehhh...hihihi...tq

Tanpa Nama berkata...

Cantik dapur. Biarpun kecil tapi kemas. Tahniah.

Syazwani Mohd Noh berkata...

Kemas dapurnya.....

Unknown berkata...

Kemas dapurnya. Biarpun kecik tetap kiut dan cantik..

Unknown berkata...

ok lah tu...dapur say [on stil serabut..jenuh dah nak susun..kalau sakan kemas..payah pulak nak capai ambik...ada masa..pening gak..

jom, lawat blog saya.

www.sihatnatural.blogspot.com

Unknown berkata...

As salam kak... sy tgh google deco2 rumah yg bajet..dan terjumpa blog akak... rasa happy sgt..sbb byk idea yg akak share yg sgt sy rasa bgus dan boleh manfaatkan sbb ade selit2 nilai2 murni (cth: jimat, cantik. ringkas & tidak kejam lenjan duit suami..hehe )..izinkan sy tiru idea2 deco akak ni ye.. dri ruang tamu, ruang makan, ruang p'mainan ank smpai ruang dapur..alhamdulillah..bersyukur sgt sy rasa dpt jumpe blog mcm ni... thanks a lot sis.. :)

Unknown berkata...

Kemasnye dapur. Sejuk mata memandang..

Unknown berkata...

Kemasnye dapur. Sejuk mata memandang..

Elly Matin berkata...

wah.. sy google deko rumah kecil dan jumpa blog awak.. memang inspiredlah.. sangat sukaaaaa

ellymatin.net

shamyheart berkata...

Cantik dan kemas. Sha tengah cari idea nak kemas dapur. Tapi dapur Sha kecil sangat dan tak boleh beria letak bawah sebab ada tukang mengemasnya. Anak setahun lebih rajin betul kemasnya. Habis dia selerakkan, nak cari apa yang disembunyikan. Hihi.

Unknown berkata...

Tq bg sumber inspirasi camne sy nak hias dapur sy hehe