Jumaat, 22 Ogos 2014

Susun Atur Ruang Tamu dan Ruang Makan..

As salam..
Sebenarnye rumah aku ni berkongsi ruang makan dan ruang tamu..
masuk2 jer pintu rumah dah nampak dah meja makan..kuikuikui..
ramai yang dah tegur supaya buat divider untuk asingkan ruang ni..
tapi buat masa ni bagi aku belum ada kepentingan lagik...
lebih elok terbentang luas sebab senang nak buat kenduri atau majlis..
xyah nak pasang khemah kannn

Cuba korang tengok..betul tak ape yang aku cakap...
memang x banyak hiasan pada ruang makan aku ni..kosong jerrr..
tapi dah ada idea dengan encik suami..kami nak pasang wallpaper kat situ..
pastu nak tambah lagik frame gambar..
tu semua nak kena pakai duit..hahaha
tunggulah tabung penuh yerk..

ruang ni semua aku guna cat yang paling murah..huhuhu..
xde pun guna undercoat bagai sebab kawan aku ada pengalaman guna undercoat..
sekali anak dia kopek cat rumah dia... terus boleh tarik satu dinding..ahakss
tapi xtaulah kannn dia pakai jenis ape..aku pun bukan reti sangat..
nak jimat sebenarnye..untuk tahan lama..aku x tambah sedikit air pun pada cat..kacau dan terus cat..
aku guna jenama SANCORA Cement Guard..
matchkan warna jenis coffee milk (CG7388) dan coffee house (CG7517)..
nti duit terlebih aku guna cat yang mahal pulak..hihihi


Meja makan ni aku beli yang murah jerr..walaupun tok 8 orang..
kalau beli yang 4 orang lagik luas le nampak rumah ni..hihihi..
Alas meja tu aku jahit sendiri..
macam yang aku pernah cerita kain sejenis dengan bantal kusyen comel..
RM5 semeter..from Nilai hokayyy..
Tikar buluh warna dark brown ni pun beli kat Nilai..RM100 dapat 3 helai..
suka sebab dapat matchkan dengan warna kerusi..
anak aku pun melasak lagi..
kang guna karpet..menangis aku nak kemas..hahaha

ni pun shelves yang aku beli sama dengan ruang tamu pertama aku tuuu..from JUSCO..RM25.90..
bunga from ROMANTIKA dan pasu from DIY...potong bunga dan main cucuk2 jer..
semangat sikit nak makan..terasa segar bugar jerrr..huhuhu

Frame ni pun aku beli kat ROMANTIKA..cuma macam nampak kosong lagik..
tunggulah siap wallpaper pasang sendiri nanti..hihihi
jam tu mak aku belikan from Nilai gak..ermmm kuat makan bateri..
encik suami dah malas nak panjat tangga pasang bateri..jadikk..biarkan ajerr..huhuhu

Raya aritu..aku dah tukarkan posisi sofa kat ruang tamu pertama aku ni...teringin nak mcm ni pulak..
yelah orang tambah perabut baru..aku pusingkan jer perabuttt...hahaha
Tengok kusyen comel buat sendiri tu..dak kecik besau kecik besau dah anak aku kerjakan..
biarlah..nanti aku buat yang lain..hahaha


sebenarnyer..tujuan aku buat macam ni sebab..
kalau orang bukak pintu rumah xdelah nampak aku terbaring kat sofa tu..
lagipun kalau pintu aku terbuka sebenarnyer..jiran sebelah boleh nampak tau..
sebab dinding antara rumah rendah sikit..
jadi bila susun macam ni..leh cover sikit..
anak2 aku pun suka bukak pintu rumah ni besau2..


ni nak tunjuk lagik sekali pokok comel atas meja aku ni..alas tu beli kat DIY..
pasu dengan bunga beli kat ROMANTIKA yea...
tenang je aku lepak depan tv..macam atas rumput kooo..
bunga hijau yang kat tv tu kawan aku yang hadiahkan tau..

Last sekali nak tunjukkan lagi sekali ruang tamu kedua aku ni punya dekorasi..
haaaa..
nilah rumah aku..di mana ruang makan dan ruang tamu bersatu..ahakkks
suka sangat rumah nampak luas..kikiki

Nota: nanti kalau ada duit banyak..leh renovate dapur dan alihkan ruang makan aku ni ke dapur..
jadi ruang makan yang asal khas untuk tetamu sahaja..
okayy bye..

13 ulasan:

NabilaHasyim berkata...

Besaqnya ruang tamu, siap boleh bhgi dua lg, eh 3 dgn ruang mkn.
Klu sy OK je, Meja mkn kt c2.

Kes sy, dr ruang tamu nmpk dapur.
Org yg dtg slalu kata letak divider utk lindung dapur..
Knpa dapur nk kena lindung?
Ikut suka tuan rumah la, sya suka open kitchen, hehh...

sujer berkata...

hihihi..betul tu tautan hati nabila..senang kalau nk kenduri kendara kannn...

joijoi80 berkata...

kalaulah saya kan...memang biar open camtu selesa...

kurus berkata...

besar dan luasnya dik !
cantik

Aty Fared berkata...

ya hampuuuunnnn...besar nya ruang tamuuuu..!!! besh giler luas2 macam ni.....

SUHAILAH RAMLI berkata...

ieda immi..tulah kak rezeki dpt beli rumah lelong..

aty fared..hihihi..nak susun perabot pun fening sbb takut nampak kosong..tq

ummi affendi jr berkata...

Haah luasnya ruang tamu. Saya punya cinonet je.

Fizah berkata...

ada dua ruang tamu and dua2 besar dan luas ruangnya...mmg best bergolek2 ni...;D

Fazidawani berkata...

bestnya ruang luas..cantik deco

che dai berkata...

Salam perkenalan... bestnya ada ruang selesa gitu.

sarah berkata...

Salam ukhuwwah. Suka tgk ruang yg luas mcm tu. sedap mata memandang... saya sdg cari idea nak susun atur ruang tamu...

Tanpa Nama berkata...

salam sis,, jam mcm tu, jgn dibiarkan x bernyawa...

kat umah sy pon ade.. sy beli jam loceng yg murah2.. amik moto jam tu, then replace ngan jam yg cantik tu..

desaib ruang makan minimalis berkata...

Ruabg makan jika ditata cantik bs menambah selera makan :)