Khamis, 26 Jun 2014

Perkembangan Ruang Permainan Anak..

Selamat tengahari semua...ekekeke..
waktu lunch ni sedap mata kalau tido..tapi sebelum tu biar aku hupdated citer dulu...
cerita pasal perkembangan ruang permainan anak aku ni..
alaaaaa...ada sedikit penambahan dan perkongsian yang x perlukan modal yang banyak..mihmihmih

Nielah sekarang gambaran terkini ruang permainan anak2 aku..
x banyak pun perubahan..cume yang macam aku cakapkan dulu..
aku dah letakkan artcard yang aku beli masa Karnival Pendidikan 2014 Negeri Melaka...
dah sebulan lebih beli baru aku ada masa nak menampal tau..
bukan main excited lagik si Fariezal tengok bila aku menampal..sama2 dengan abang dia tolong aku letakkan double sided tape..


Lagik satu..aku dah buat penambahan kotak..hehehe..kotak lebih yang kawan opis sebelah aku bagitu..
pembalut aku beli kat mr DIY jer..
label pun aku dah siap buat..hehehe..label satu rumah semua seragam..hanya saiz dan warna yang membezakan..hahaha
dalam kotak tu aku dah siap asingkan mainan ikut kategori..
yang besar2 aku letak dalam tong strawberi tu..ape ntah nama dia..


 Nie antara yang aku dah siap asingkan...
kalau Fariezal dah selesai main..aku minta tolong Firdaus tolong simpankan ikut kategori..
nasibla abang Firdaus rajin..
mesti korang tertanya2kan nape aku x balutkan kotak yang bahagian dalam ni..
yelah ni kotak mainan jer pun...xde effect pun pada mainan
kalau kotak pakaian tu memanglah aku kena balut bahagian dalam dia supaya habuk pada kotak x melekat pada pakaian..
kalau ikutkan memang boleh jer nak balut bahagian dalam kotak ni..
cuma aku memang malasss...hahaha..
lagipun pembalut dah x cukup masa ni tambah pulak dengan rasa excitednyer aku nak siapkan cepat..bahahaha
jadi....korang abaikan jelah yerk...muehehehe
 

ni plak sebenarnya bahagian sebelah tempat mainan ni..satu ruang yang sama..
cume aku selalu lebihkan gambar bahagian mainan jer..
sampai lupe nak ceritakan bahagian ni..sebelum2 ni pun x pernah tunjuk gambar..
tapi aku pernah sebutlah pasal tempat tengok dvd ni...ekekeke
ha...ni almari yang mak angkat aku bagi..
buat letak tempat tv lama..untuk anak2 tengok dvd..
ataupun untuk aku bukak ceramah agama pagi2..lepas bangun tido..
senyapkan pepagi..jadi lepas bangun terus on tv..
haaaa..senanglah nak kejutkan yang lain..kekadang tu x sempat gak nak bukak..hahaha
dalam lemari ni aku simpan semua frame2 gambar lama..
hadiah2 sukan Firdaus dan encik suami...
kereta control Firdaus...buat perhiasan..tapi boleh guna lagik sebenarnya...
aku letakkan jugak anugerah2 yang aku dapat masa koje..
x danlah nak letak kat bahagian bawah...nampak riakle pulak kannnn....kekeke
 

Kapal Titanic niadalah hasil puzzle yang dibina oleh Firdaus..bersungguh2 tau dia nak siapkan..
penuh kesabaran tu nak buat..aku beli kat mr DIY jerk..RM4.90...
aku cam nak beli lagik sebab boleh bagi Firdaus buat lagik..
biar dia jadik lebih kreatif dan fokus dengan tugasan..hahaha
letak atas tv sebab takut Fariezal cabut2kan balik..hihihi


bahagian sini pulak aku letakkan dvd player dan jugak sedikit bahan bacaan..
nampak sangatkan aku xsuke membaca..hahaha
sikit jer buku yang dibeli..
tu pun x khatam baca lagik kan..teruk betul aku ni..muehehehe
 

Taraaa...ni pulak gambaran dalam khemah anak aku..hehehe..banyak sangat bears..
macam anak pompuan dah..sebenarnye ibu dia yang lebih2..
suka sangat dengan patung..tu yang susun cantik2..
ada jugak patung asal tu dalam kereta aku..
tapi sekarang dah bosan..angkut semua letak dalam ni..SAYA SUKA PATUNG KATAK...


ni buku2 Fariezal..adalah penambahan sikit...
sebenarnye banyak..tapi habis dikoyakkanyer...
kebanyakkan buku mewarna dengan buku menulis ABC..
habis warna dia koyakkan sehelai2..aishhhhh
ni jelah yang tinggal..kuikuikui
 

Sebenarnye selepas beberape bulan aku dah menggunakan ruang ni sebagai ruang permainan anak2 aku...
aku rasa tempat yang aku sediakan ni memang bermanafaat betul
yelah..sebelum ni kalau sedare mare datang budak2 semua dah lepak kat ruang ni bermainan...
kitaorang mak bapak ni sibuk berborak kat bawah..
tu sebenarnyer tujuan aku wujudkan tempat ni..
supaya x mengganggu kitaorang yang sedang berbual..hahaha
yang kecik2 mak bapak sila pantau
kadang2 kawan Fariezal pun ada datang kat rumah dan aku suruh dia main kat ruang ni..
suka atilah nak main mak2 ke..cikgu2 ke..kikiki
yang penting jangan masuk dalam bilik...
main kat sini jerr...ada faham...dan lepas main WAJIB kemassss..
jadi x sia2lah kan aku buat ruang ni...yeahhhhhh!!!!

ha...dah habis dah cerita pasal perkembangan ruang permainan anak2 aku ni..
korang macam mane pulak....

9 ulasan:

Cik Dayah berkata...

Menarik blog akak..saya pon baru je nak mulakan hidup bekeluarga..dok rumah sewa pon nak kena design2 gak kan..hihihi..InsyaAllah, harap sgt bole beli umah sendiri.Barulah puas nak deco-deco..hihihihi

SUHAILAH RAMLI berkata...

hihihi.. betul tu cik dayah..
x kisah pun rumah ape dan camne..bersih dan cantik tu penting..
akak sblm ni pun dok dgn mak jer..anak dah 9 tahun baru dapat rumah..tu pun rumah secondhand..syukur sgt..akak doakan semoga dayah cepat dapat rumah sendiri...

ramlanpunyeidea berkata...

wau...kak su ada penambah baikan.mane datang kapal tu.dan kereta spot tu.itu kesukaan saya.
cita rasa macam sama aje.sama aje

lieyalatif berkata...

ya Allah kemasnyeeeeeeeeeeeeee....mcm taska jek lieya tgk...berkenan lieya tgk susun atur mcm nie...ye laa ada anak2 ni sah2 le kat umah byk barang mainan bersepah....nanti lieya nak tiru le idea su nieh...kemas jek..suke lieya tgk..sedap mate memandang....

SUHAILAH RAMLI berkata...

lieyalatif...hihihi
kekadang tu sepah gak..
tapi ibu dia dah bagi peraturan lepas main WAJIB kemas kalau tak ibu angkat semua simpan dalam stor..hahaha

Sumayyah Ahmad Hafiz Al-Arshadiy berkata...

Cantik. Suke tgk tent & "wall art" tu..pastu lagi satu saya pun balit kotak2 A4 utk storage mainan anak2...hihi...Tengok gambar pun dapat rasa yg ruang ni bermanfaat. Alhamdulillah...penting ruang mcm ni utk ajar anak2 berdisiplin. Tak kira ank lelaki ke perempuan kan, kalau dididik dari kecil insyaAllah besar sok jadi pengemas macam mak nye jugak.. Hehe..

SUHAILAH RAMLI berkata...

hehehe...betul tu Sumayyah Ahmad Hafiz Al-Arshadiy..mase nilah nak didik anak2 jd pengemas dan pembersih..skrg anak2 saya pun dah faham..ape sahaja barang kt dalam rumah yag digunakan mesti kemas semula..kuikuikui

NabilaHasyim berkata...

Nabilah bru terbaca ttg ruang ni.
Ok jgk ekk family area jd play area.
Bagus sgt idea Su ni.

Su, kalau sudi boleh kita sembang kat whatsApp? Ni no Nabilah 0193330382. Tq ada byk benda nk tanya..hehe

SUHAILAH RAMLI berkata...

nabilahasyim..tq nabilah