Rabu, 3 Ogos 2011

Pengalaman Pertama Puasa ....

...Erm, nie aku nak citer pasal pengalaman pertama aku nak ajar anak aku berposa...Si Firdaus....Dia nie dah 6 tahun...masa 5 tahun dulu memang aku pernah ajar dia berposa tapi dia xnak..xpelah....sebab dia kecik lagik...aku x kisah...
  Hari pertama puasa,
Susahnyer...aku nak kejutkan dia bangun sahur....
  Satu hari sebelum tue...dia kata...'ibu...abang nak HoHoHo'....nak makan masa puasa...aku pun belikanlah dia....Horlicks...
 Dah aku pujuk..ayah dia pujuk...nenek dia pujuk pun, dia xnak bangun makan sahur...aku dah GERAM..aku pun belasahlah dia..habis dia tumpahkan air milo kat atas tilam...
  Last-last dia bangun gak sebab dah teruk kene pukul...orang cakap....anak dah umur 6 tahun kene ajar puasa..takut nanti dia xnak puasa langsung...
  Bila dah pagi plak...seperti kebiasaan hari cuti, aku pun bagi sarapan pagi kat Baby Fariezal...susu dengan biskut Chipsmore..tetiba perut aku rasa sakit...aku terus g toilet..
...Bila aku kuar dari toilet..aku tengok si Firdaus nie tersenyum-senyum...mulut dah selekeh dengan biskut...
Apelagi...FIRDAUS!!!!! asal abang makan???abangkan puasa...
Dia pun jawab....'X ah...abang makan satu jerk...abang lapar...x peah..abang puasa.."
Aku nak gelak pun ada...nak nangis pun ada...x tau nak cakap macam mane...
Hari Kedua Puasa,
Bangun sahur cam biasa lar..dah kene sebat dengan aku baru nak bangun...
Aku g keje cam biasa...Kul 12.30 aku tipon mak aku tanya pasal Firdaus..Mak, Firdaus puasa tak??
Jawab mak aku...'Mana ada..dia dah minum Vitagen sebotol...' Mak aku terus bagi talipon tue kat dia...
Firdaus pun jawab.. xde buu...abang minum satu jerk..abang haush ahhhh...
alahai...memang pengalaman betul nak ajar anak aku puasa...kekadang kelakar gak aku rasa..tapi yang bestnyer....lepas dia minum vitagen tue sampai petang pun dia x makan ape2...kan dah rugi...Firdaus...
Erm... x taulah plak camne dengan arinie....anak.....anak.....
Inilah anak aku..Firdaus..Kenapelah abang cepat sangat besar..ibu rasa macam abang kecik jer lagi...

1 ulasan:

Leena berkata...

kak sue carilah cara-cara atau tips nak ajar nak puasa.