Selasa, 9 Ogos 2011

Hanya Untuk Laling....Char Kuey Tiaw

Hehehe..kepala aku nie pening sesangat kesan daripada bangun awal sebab nak masakkan Char Kuey Tiaw kegemaran hushben aku nie untuk bersahur...Dah ler setiap malam Baby Fariezal bangun 2 kali..pastu nak kene bangun masak seawal 4 pagi...
Xder maknenyer..aku tido balik..kul 5 baru aku bangun...bukannyer susah pun nak masak...
Oleh kerana di atas permintaan rakan seofis aku...dia kata aku kedekut resepi...nie aku bagi resepi akulah...
xlah sehebat resepi korang...aku buat simple...xyah nak guna pes udang pun...janji hushben aku cakap SODAPPP...

                                                    Nielah guper Char Kuey Tiaw aku...

Bahan-Bahannyerrrr..(Untuk Makan 4 Orang Yea....)
1 Ulas Bawang Merah
2 Ulas Bawang Putih
Cili Yang Telah Dikisar
Garam
Gula
Serbuk Pati Ikan Bilis
Kicap Manis
Kicap Pekat
Sos Tiram
Sos Cili/ Tomato
Daun Kucai
Mee Tiaw
Tauge
Udang
Sawi
Daun Sup/Daun Bawang
Limau Kasturi
Telor 3 Biji

Cara Memasak...
1. Panaskan kuali....tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga naik baunyer..
2. Masukkan pati ikan bilis dan juga cili yang telah dikisar..
3. Setelah cili agak garing....masukkan sos tiram, sos tomato, kicap pekat dan gaul hingga 
   
rata...
4. Kemudian, masukkan sedikit garam dan sedikit gula...
5. Masukkan udang yang telah dibersihkan tadi...kacau beberapa kali..
6. Selepas itu, masukkan mee tiaw bersama-sama dengan sawi..kacau hingga rata...

7. Telur dipukul dahulu sebelum dicurahkan ke dalam kuali..
8. Kacau hingga rata..kemudian masukkan tauge bersama daun kucai...
   
(masukkan sedikit air jika perlu)
9. Setelah siap..hidangkan bersama daun sup dan daun bawang serta limau kasturi...


Inilah Char Kuey Tiaw yang dibuat khas untuk My Hushben...

SELAMAT MENCUBER..............

Tiada ulasan: