Khamis, 26 April 2012

Menentang Tekanan Diet Pasca Cuti?

Apakah yang dapat kita lakukan untuk 'terlepas' dari tekanan dan peningkatan berat badan pasca cuti? Sebagai permulaan, apa kata kita cuba kaedah detoksifikasi?

DETOKSIFIKASI merupakan satu pendekatan yang 'tertanam' dalam tradisi dan telah digunakan oleh banyak sistem perubatan tradisional seperti Ayurveda, Bekam dan Perubatan Tradisional Cina.

Ia bertujuan mengaktifkan keupayaan semulajadi badan untuk memproses dan mengkumuhkan toksin disamping menyokong fungsi pembersihan-diri untuk meminimumkan tekanan yang dikenakan ke atas badan.

Prinsip teras detoksifikasi adalah untuk mengurangkan pendedahan badan terhadap toksin, membersihkan toksin dan menyingkirkan toksin daripada sistem badan kita.

Makanan yang tidak sihat boleh mensaratkan kita dengan bahan-bahan yang tidak diperlukan sehingga sistem badan dan organ kita tidak mampu untuk membersihkan toksin ini. Justeru itu, untuk melindungi diri kita daripada bahan berbahaya, maka badan kita akan mengetepikan mereka (toksin) dan 'menyalut' mereka dengan mukus serta lemak demi mencegah ketidakseimbangan atau mencetuskan tindak balas imun. Sesetengah orang mungkin menambah sehingga 15 paun tambahan dalam bentuk mukus hanya semata-mata untuk menyimpan sisa ini. Inilah jawapan mengapa berat badan kita mudah naik mendadak.

Pengumpulan sisa toksin dalam badan akhirnya mungkin akan menjurus kepada masalah yang lebih serius seperti dimensia. Selakuan sukar dikawal dalam kalangan kanak-kanak, kekurangan sperma, masalah kesihatan mental dan ini adalah antara masalah yang dihadapai oleh masyarakat membangun.

Menurut "Laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan 2003-2005", kejadian KANSER PAYUDARA dalam kalangan WANITA SEDANG MENINGKAT, dan dianggarkan 1 daripada 20 wanita Malaysia berisiko menghadapi kanser payudara sepanjang hayatnya. 

Walaupun kesemua masalah ini kompleks dan mungkin menyumbang kepada tekanan kehidupan moden serta kadar kematian yang lebih tinggi, kita tidak dapat menafikan bahawa peningkatan pengambilan toksin daripada diet dan gaya hidup kita juga bertanggungjawab terhadap sesetengah masalah ini.

Oleh yang demikian, apabila anda memegang makanan, fikirkanlah lemak dan aditif makanan yang tidak sihat yang terkandung di dalamnya. Makanan sedemikian sukar diuraikan oleh sistem pencernaan anda dan boleh 'tersekat' pada usus anda! ia akan menyebabkan anda berasa tidak bermaya, letih, sembelit dan rengsa.

Justeru itu, kurangkan makanan yang tidak sihat seperti makanan goreng, makanan diproses, gula diperhalus dan perangsang seperti alkohol dan KAFEIN. Sebaliknya, minum air yang banyak dan kurangkan minuman beralkohol atau berkarbonat. Adalah dimaklumkan air yang terbaik untuk diminum (selepas air zam-zam) adalah air R.O (Reverse Osmosis / Osmosis Songsang) kerana air tersebut bersifat tulen. Air yang tulen amat penting kerana badan kita mengandungi 90% air dan salah satu fungsi asas air dalam badan kita adalah detoksifikasi. Pastikan pengambilan buah-buahan dan sayuran mencukupi setiap hari. Ini adalah penting kerana ia bukan sahaja mengekalkan serat diet yang optimum, malahan enzimnya juga turut membantu mencernakan makanan kita dan membersihkan usus kita.

Pada masa yang sama, pengambilan suplemen probiotik yang tetap, dapat membantu dalam mempertingkatkan  sistem imun dengan mengkolonisasikan usus anda dengan bakteria baik. Saluran pencernaan yang didiami bakteria baik dapat membantu untuk melegakan sejumlah masalah seperti kembung perut, gas berlebihan, keracunan usus dan penyerapan nutrien yang lemah.

Detoksifikai melibatkan langkah dan pilihan yang mudah. Antara suplemen yang terkenal yang biasa didengari menjadi pilihan ramai adalah LACTOSE-S dan PROBYO.
LACTOSE-S meransang pembersihan kolon dengan ramuan semulajadi seperti laktosa, oligosakarida dan bakteria bifidus. Suplemen ini membantu mengembalikan keseimbangan bakteria berfaedah dalam kolon dan menyingkir keluar sisa toksin dari badan.