Khamis, 26 April 2012

Cara Asas Nak Aplikasikan Make Up


Xde cara yang ditetapkan untuk mengaplikasi kosmetik, tapi ada beberapa helah yang korang boleh gunakan untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Langkah pertama adalah untuk mempunyai wajah yang bersih, dan lembap (guna pelembap).

Kemudian mulakan dengan bedak asas (foundation) korang. Jika korang mempunyai kulit tidak sekata atau masalah-bintik pada muka, korang mungkin mahu menyembunyikannya dengan menggunakan penyamar noda (concealer - optional.. xpakai pun xpe). Sapukan pada bahagian yang menghadapi masalah sebelum korang memakai bedak asas. Dengan cara ini korang boleh mendapatkan perlindungan tambahan. Bedak asas harus disapu menggunakan span atau berus yang bersih. Menggunakan tangan korang boleh menyebarkan bakteria atau menambah minyak yang berlebihan.

Setelah korang menyapu bedak asas korang dengan rata maka korang bolehlah memakai loose powder atau pressed powder.

Langkah terakhir adalah untuk memakai maskara korang. Sebelum maskara digunakan, pakai celak (eye liner) terlebih dahulu. Ia akan membuatkan mata nampak lebih galak. Pakai disepanjang garis mata atas dengan garisan nipis/tebal di sepanjang mata/garisan bulu mata bukan di bawahnya kerana ini boleh menyebabkan mata kelihatan letih.

Kemudian korang boleh teruskan dengan memakai pembayangan mata. Warna lembut atau pastel sebagai warna asas adalah terbaik bagi kebanyakan orang. Korang boleh menggunakan warna yang lebih gelap di sudut luar untuk menambah kedalaman dan menyerlahkan mata korang.

Selepas memakai pembayang mata, dengan teliti sapu apa-apa lebihan yang mungkin telah jatuh di bawah mata korang. Sapukan sekali lagi loose powder keseluruh muka secara ringan untuk setkan makeup korang.

Seterusnya sapukan blusher. Korang tak perlu menggunakan terlalu banyak hanya cukup untuk menampakkan warna di pipi korang. Ini perlu disapu pada tulang pipi atas dan dibawa ke arah garis rambut. Bronzer boleh digunakan di tempat merah muka untuk kelihatan lebih semulajadi.

Aplikasi seterusnya adalah di bibir korang. Korang mungkin mahu menggunakan asas bibir untuk memastikan pemakaian gincu yang tahan lebih lama. Lukis bibir korang dengan berhati-hati mengikut garis bibir semulajadi atau bentuk mengikut keinginan korang, dan kemudian isikan dengan warna gincu yang diingini. Pastikan untuk menggunakan gloss jika anda ingin melihat munggil .
 * Tips nie aku amik dari http://makeupmakeover-roshima.blogspot.com/2011/09/cara-mengaplikasi-makeup.html