Khamis, 10 Julai 2014

Deko Raya: DIY Sarung Bantal Untuk Sofa

Salam tengahari semua..
hahaha..dah nak hampir 2 minggu aku x menghupdet blog..mood berkobar2 nak hupdet..
apekan daya aku terlalu sibuk dengan kerja hakiki aku sendiri..eceh...
masih dalam proses menyiapkan..
jadi..untuk mengelakkan korang daripada melupakan blog aku ni..
aku hupdetlah sesikit projek raya aku ni...curi masa tau...ahakkkkssss
gambar ni pun aku main hambik jerrr...
x payah nak susun cecantik...janji hadooo

Projek sebelum raya aku yang pernah aku cerita sebelum ni dah siap dah..
x ingat....alaaaa projek menjahit langsir mak aku, mertua aku dannnn nenek aku..
semua dah siap..ada tu siap aku tolong pasangkan..
tapi projek tu x dapat disiapkan seperti yang aku nak...sebelum puasa
maklumlah menjahit menggunakan mesin jahit manual jenis lama..
kepala aku jadi sakit ko...kaki asyik goyang dah mcm parkinson..huhuhu
tu yang lari dari schedule sebenar...

Projek kedua aku pulak..ialah untuk rumah aku sendiri..
untuk orang lain aku dah x layan..xde masa...
tapi untuk mak aku ada satu lagik projek yang aku hutang dengan dia..hahaha
projek mengecat rumah..aku ni dah macam bangla tau
itu akan aku buat bila sampai masa aku x puasa...hahaha
eah..mengecat penat tau..kalau x puasa senang boleh minum kalau hausssss

dah banyak pulak aku membebel ni..
meroyan dah lama x hupdet blog...hihihi
skrg ni aku tengah proses menyiapkan sarung bantal comel untuk sofa aku tu..
sarung bantal lama aku nak buang sebab dah koyak rabak anak aku kerjakan..
suka sangat main baling2...adehhh
ni aku buat simple jerk..xde zip pun..aku jahit overlap jek senang..xyah kuar duit beli zip..
angan2 nak buat banyak pulak tu..nak g beli lagik bantal..nak penuhkan sofa..
tapi tulah..bantal aku ni pun dah lembik2 hasil kerjaan anak2 aku..aku oter mana yang boleh..
tepuk2 sikit kasi gemuk balik..bolehh
aku nak buat 2 color...
tapi kain hijau lum beli lagik..masalah betull

ha..nielah kerja aku setiap kali lepas sahur sementara tunggu nak siap pergi kerja..
aku menjahit sampai sakit2 kepala aku ni..
hishhh..banyak sangat benda nak buat...takut x sempat..
tu yang aku buat masa pepagi buta ni..nasib jiran x marah sebab mesin ni memekak..sory yea cikgu..
xde pun nak hantar2 g jahit tepi pun..semua bantai kelim sendiri...hahaha
 

bersepah2 dengan bantal..beg sekolah..aduhai..semak betul..
ni bantal yang aku cakapkan tu..masa beli pun memang murah..kat JUSCO jer..baru RM5.00 sebijik..
harga murah sebab tu mudah lembik..
 

Aku buat sekali alas untuk meja makan..guna kain yang sama..
kain ni beli masa pergi Nilai aritu..kain langsir sebenarnyer..
tapi sebab nak sangat hitam putih..rembat jelah..semeter RM5.00 jer punnn..
yang hitam ni baldu tau..keeelasssss gittew..
kalau ada lebih aku nak buat sekali table runner..
kalau x cukup...beli sudahhhh
 

Alas meja makan..dah siap jahit..lipat dulu nanti nak pasang gosok sikit kasi cunnn..kikiki


Ni bantal yang aku baru siapkan pepagi tadi....tengok..asal jadikkk jerk..
bahagian belakang macam aku cakapkan jahit overlap jerk..


 nielah ha bantal comel..baru siap satu kau..hahaha
cita2 nak buat bebelas...ntah bila siap..minggu ni mesti nak pulun..hahaha


Dah siap pagi tadi..campak jerk..malam kang sambung balik..x sempat koooo
 

tu jelah projek raya aku setakat ni..yang lain akan menyusul kemudian..
nanti bantal dah siap banyak..aku hupdet yea gambar dia yang siap susun lagi tu kat sofa..
harap2 menjadilah projek aku ni...janganlah dihilangkan mood aku ni..
baju raya pun belum beli lagik..encik suami asyik koje...jerrr...

cerita pasal console table akan aku nyusul kemudian yea..dah sampai dah pun..murah jerk..
cuma lum deko lagik..

aduiii..banyak sangat nak buat..berserabut hotak..
tulah bila first time beraya rumah sendiri..dah x hengat dah pun pasal baju raya..
asyik pikir pasal nak cantikkan rumah jerk...
TAPI AKU SUKA
lalalala..
bye

1 ulasan:

ramlanpunyeidea berkata...

salam kak su
wah....akak ni memang hebat lah tak duduk diam .ada aje projek yng akak buat.Ini bukan rajin aje tetapi kreatif sangat.semangat tu sentiasa membara.teruskan....saya akan terus memberi sokongan.